Naar aanleiding van het openbaar onderzoek voor de inplanting van een LIDL aan de Mechelsesteenweg stuurde STERREBEEK 2000 verschillende opmerkingen naar de gemeente.
Onze vereniging vond dat de inplanting ongunstig is voor wat betreft de mobiliteit en de verkeersleefbaarheid in de omgeving. Het in- en uitrijden op de steenweg van circa 100 voertuigen per uur tijdens de verkoopspieken zal aanleiding geven tot extra files op de nu reeds zeer drukke Mechelsesteenweg. Immers, door het gebrek aan een invoegstrook op de steenweg zullen wagens, die vanaf de E40 willen indraaien naar de winkel, het verkeer ophouden. Ook klanten, die de parking wensen te verlaten en naar het dorpscentrum willen afdraaien, zullen alle moeite hebben om zich in te voegen. In de aanvraag maakt LIDL zich sterk dat dit geen probleem zal vormen door de nabijheid van de lichten ter hoogte van de E40 en de Tramlaan en er aldus wel altijd een open moment is, maar een gelijkaardige situatie aan de Bio-Planet te Nossegem toont aan dat dit wel degelijk een probleem vormt.
De nabijheid van de lichten aan de E40 en de Tramlaan-Voskapel zijn bovendien oorzaak van heel wat fileleed.
De zichtbaarheid ter hoogte van de parkinguitrit is ook onvoldoende.
De keermuur aan de grens met het perceel Hergon wordt teveel doorgetrokken tot aan de rooilijn. Een afschuining, die de bermhelling van het naburig perceel volgt, is hier wenselijk. Hetzelfde geldt voor de berm aan de zijde van de parking. Deze wordt best samen met de inrit afgeschuind in een hoek van 45° richting dorp, zonder afbreuk te doen aan onze opmerking hieronder.
STERREBEEK 2000 vzw vroeg om de hoogte van de berm tussen de parking en de Mechelsesteenweg te houden op het bestaande profiel, zodat de parking minder zichtbaar is vanuit de steenweg. Dit over de hele breedte van de parking.
Ook vroeg onze vereniging om LIDL te verplichten om een overeenkomst te sluiten met Wegen en Verkeer om op kosten van LIDL een veilige en tijdens de verkoopsuren verlichte oversteek voor fietsers en voetgangers te realiseren ter hoogte van de in- en uitrit.
Indien men het langzaam verkeer wil promoten (zie mobiliteitsstudie), dan moet ook de zwakke weggebruiker de kans krijgen om veilig vanaf de winkel naar het dorpscentrum te gaan of van bovenaf naar de winkel te gaan.
Ook merkten we op dat de winkelparking weliswaar plaats voorziet voor fietsen maar geen plaats voor bromfietsen en motoren.
STERREBEEK 2000 vroeg ook aan de gemeente om duidelijke voorschriften op te maken inzake verlichting. De enige en zeer grote ramen van de winkel bevinden zich aan de zijde met de Mechelsesteenweg. Daarom vroegen we dat de gemeente zou opleggen dat de winkelverlichting, eventueel met uitzondering van het winkellogo, ’s nachts zou uitgeschakeld worden om de buurtbewoners niet te hinderen.
De volledige tekst van de het bezwaarschrift vind je hier.