Naar aanleiding van de publieke inspraak over het ontwerp actieplan Omgevingslawaai voor de Luchthaven Brussel-Nationaal 2019-2023, formuleerde STERREBEEK2000 vzw, samen met de andere actiegroepen van de koepel Burgerforum Luchthavenregio verschillende opmerkingen en bezwaren (bekijk de volledige tekst hier).
STERREBEEK 2000 stelt vast dat ook in dit derde actieplan (na de versies 2009 en 2015) concrete actie, middelen en een planning ontbreken om de lawaaihinder van de luchthaven voor de omwonenden te verminderen.
In het plan geeft men zelf toe dat het aantal gehinderden de laatste jaren licht is toegenomen.
Alleen door het geluid aan de bron te verminderen (bv. door stillere vliegtuigen, afbouw van de nachtvluchten) zal de geluidsoverlast en het aantal gehinderden in alle regio’s rond de luchthaven kunnen verbeteren en zal het draagvlak voor een duurzame luchtvaart en belangrijke rol van de luchthaven kunnen versterkt worden.
De Vlaamse overheid verschuilt zich hiervoor achter het gebrek aan een samenwerkingsovereenkomst tussen de gewesten en de Federale overheid maar heeft hiertoe zelf weinig of geen initiatief genomen.
Het actieplan, gebaseerd op theoretische modellen, beperkt zich daarenboven tot een veel te klein kerngebied door gemiddelde geluidsniveaus te nemen, die ver boven de richtwaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie liggen. Een bevraging van de omwonenden naar de reële ervaren impact van vlieglawaai dringt zich op.
Het enige wat het actieplan kan bedenken is een isolatievoorschrift en isolatiepremies voor de woningen in het kerngebied. Op die manier wimpelt men de kosten van de lawaaihinder af op de omwonenden, terwijl de luchtvaartsector niets betaalt voor de enorme schade die ze veroorzaakt.
STERREBEEK 2000 vraagt dat de Vlaamse overheid het meetnet rond de luchthaven verder uitbreidt en ook uitrust met Ultrafijnstofmeettoestellen, een belangrijke onderschatte vervuilingsbron van de luchtvaart.
Inzake ruimtelijke ordening vindt STERREBEEK 2000 dat het Vlaams Gewest duidelijk moet stellen dat verdere ontwikkeling van de luchthaven enkel kan binnen de bestaande planologische bestemmingen en zonder uitbreiding van de bestaande baaninfrastructuur. Het huidige preferentiële baangebruik moet behouden blijven en wettelijk verankerd worden.
Tenslotte eist de vereniging een proefdraailoods om het grondlawaai te verminderen.