De uitbater van onze nationale luchthaven, Brussels Airport Company, moet een nieuwe omgeving en uitbatingvergunning hebben tegen midden 2024. Die moet ze zien te krijgen van bevoegd Minister Z. Demir.
Dat kan niet zonder een milieueffectenrapport (MER) waarin BAC haar toekomstplannen toelicht. Die zijn niet min. Zo wil BAC de volgende 10 jaar een verdubbeling van de cargo en een vijfde meer passagiers.
Dat betekent meer en grotere vliegtuigen maar ook een extra stroom vrachtwagens (+43 procent) en personenwagens (+9 procent). Dat zal leiden tot een verdere significante stijging van de uitstoot van stikstof en CO2 alsook van fijn en ultrafijn stof.
‘De discrepantie tussen het groeiscenario van de luchthaven en de klimaat- en milieudoelen van de overheid is gewoon te groot. Het is ook niet te verantwoorden dat de luchthaven hiermee wegkomt als de boeren wel zware inspanningen moeten doen’ aldus Jasper Wouters van de Bond Beter Leefmilieu, in De Standaard (zie hieronder).
In een coalitie met bewonersgroepen uit de Vlaamse rand, waaronder Sterrebeek 2000 en het Burgerforum Luchthavenregio, pleit de BBL daarom voor een plafond op het aantal vluchten en een afschaffing van de nachtvluchten (zie https://www.bondbeterleefmilieu.be/wij-liggen-er-wakker-van). Trouwens ook in het MER staat expliciet dat enkel ‘een grote beperking van het aantal vliegbewegingen’ de impact kan reduceren.
Stadsluchthavens van Parijs, Berlijn, Zürich en Frankfurt bevestigen dat een exploitatie met beperkingen, zoals weinig of geen nachtvluchten, wel degelijk rendabel kan zijn.
Stikstof steekt ook luchthaven Zaventem stokken in de wielen | De Standaard