Al een half jaar werken Sterrebeek 2000 en het Burgerforum Luchthavenregio samen met de Bond Beter Leefmilieu en een tiental andere bewoners- en actiegroepen uit de Vlaamse Rand waaronder ook Natuurpunt en Climaxi Zaventem aan een overlegd en maatschappelijk gedragen toekomstplan voor Brussels Airport. Samen dragen we oplossingen aan zonder nadelig effect op de werkgelegenheid. Enkele voorbeelden:
Korteafstandsvluchten vervangen door trein- en busreizen. Zo sparen we ongeveer 19.000 vluchten uit én creëren we bij de trein- en busmaatschappijen extra werkgelegenheid.
De nachtvluchten afschaffen, zodat de omwonenden eindelijk hun nachtrust terugvinden. Overdag is er op Brussels Airport nog voldoende capaciteit voor die (vracht)vluchten. Dat hoeft geen jobs te kosten, de (nachtelijke) sorteeractiviteiten kunnen blijven. Andere Europese stadsluchthavens met een verbod op nachtvluchten, zoals Berlijn, Frankfurt, Luxemburg, Zürich en Warschau, bewijzen dat.
Plafond op het totaal aantal jaarlijkse vliegbewegingen en op het aantal vliegbewegingen per uur. Dat plafond zet geen rem op de ontwikkeling van de luchthaven. In de toekomst zullen minder, maar grotere vliegtuigen met een hogere capaciteit evenveel passagiers en goederen vervoeren. Geen verdere druk op het piekverkeer en de capaciteit van de luchthaven buiten de pieken wordt beter benut.
Een ambitieus CO2-reductieplan. Er wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstoffen om de klimaatimpact van de luchtvaart fors terug te dringen. Als Brussels Airport het voortouw neemt, wordt het over enkele jaren de referentie als eerste CO2-arme luchthaven in Europa, met alle financiële voordelen van dien.
Voor meer details zie opinieartikel in De Standaard van 4 februari:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230203_97917325
Commentaar: Wanneer gaan onze beleidsmakers inzien dat de luchthaven en de luchtvaart er alle belang (ook economisch) bij heeft om te verduurzamen, zoals ook alle andere sectoren en bedrijven dat doen. Onze luchthaven en luchtvaart mogen concurrentieel blijven … maar niet langer in een wereld van gisteren. Als ze door het beleid niet aangemoedigd laat staan verplicht worden om te investeren om een moderne, duurzame luchthaven te worden riskeren ze om snel te vervallen tot een tweederangs vuilbakluchthaven.
Als ze blijven geloven in ongebreidelde groei (tegen 2032 vracht verdubbelen, passagiers + 25%) met het argument dat de markt en de technologie wel zullen zorgen voor de nodige verduurzaming gaan ze meer en meer met hun hoofd tegen de muur botsen, zoals nu met stikstof. Maar ook de uitstoot van CO2 en fijn stof liggen op vinkenslag, alsook de geluidsoverlast die blijft donderen.