26-9-2004

Bewonersgroepen stellen nieuwe vragen bij uitspraken DHL-topman


Aan alle regeringen, parlementsleden
,

Zaventem wordt niet de superhub van DHL, zegt de europese topman van DHL.

DHL heeft hiervoor 35.000 nachtvluchten nodig.De Federale Regering biedt er 22.100 aan. Belgie kan daarom slechts een van de twee Europese Hubs van DHL worden, de ander zou naar Leipzig gaan. Zaventem zal het zo genoemde oude Europa bedienen en Leipzig, het nieuwe Europa. Maar als DHL hiervoor niet mag doen wat het wenst, dan wordt Zaventem een lokale hub.

Er is dus een nieuwe toestand geschapen in dit dossier. De bewonersgroepen vinden dat DHL eindelijk duidelijkheid moet scheppen wat de verschillende opties inhouden. De onklaarheden nemen toe. Een aantal vragen werpen zich op.

1. De West-Europese sub-hub

1.1. Hoeveel nachtvluchten zijn er volgens DHL nodig om deze halve Europese hub te laten werken?

Nu waren er in het jaar 2003 ongeveer 20.885 nachtvluchten voor alle gebruikers van de luchthaven, waarvan 8.000 opstijgingen. DHL heeft er daarvan 13.100 uitgevoerd. Het is moeilijk te geloven dat men vracht, uit het oude Europa, die dichter bij Leipzig oorsprong of bestemming heeft, langs Zaventem gaat laten transiteren. Ook de hub van Leipzig moet rendabel zijn. De activiteiten in Zaventem en ook de behoefte aan vluchten, zullen hierdoor waarschijnlijk afnemen. Moet het cijfer van 28.000, niet herzien worden? Volstaan de 20.885 van 2003 niet? Indien beide halve hubs gelijkwaardig worden, zal de toekomstige tonnage van DHL op Zaventem ongeveer gelijk blijven aan wat actueel het geval is (Helft van de tonnage uit de studie van de VUB).

1.2. Welke types van vliegtuigen zal men dan nog gebruiken?

1.3. Gedurende welke periode van de nacht wil men de vrijheid hebben om op te stijgen.

1.4. Wat is de maximale werkgelegenheid die door de halve Europese hub zal beschikbaar zijn. Het kunnen moeilijk de cijfers zijn die nu voor de super-hub circuleren. Blijft de huidige werkgelegenheid behouden of gaat ze stijgen of dalen.

1.5. Welke infrastructuur is er extra nodig om de werking van de halve Europese hub toe te laten. Wat zijn de nodige sommen en wie gaat ze dragen?

1.6. Is er dan ook nog sprake van een off site zone voor DHL?.

 

2. De lokale Benelux hub

Met de lokale Benelux hub, zal zeker de werkgelegenheid op de luchthaven dalen. De ophaaldiensten blijven evenwel bestaan, anders heeft zelfs de Benelux oplossing geen zin. Het aantal vluchten zal dalen. Het probleem van de verstoring van de nachtrust, met al haar negatieve gevolgen voor de omwonenden (studie Professor Annemans), is dan als practisch opgelost te beschouwen. We komen dan in de situatie als Denemarken, Italie, Oostenrijk, Spanje...., waar geen hubs zijn en de behoefte van de lokale industrie door een van de integrators op tijd wordt voldaan. Bijft te weten met welke vliegtuigen DHL dan vanaf Zaventem wil vliegen.

De gegevens van het dossier van de nachtvluchten zijn gewijzigd en vergen een grondige analyse en een volledige herziening van de huidige oplossingen.

Hoogachtend,

De bewonersgroepen
AWACSS v.z.w.(Wezembeek-Oppem)
BRUXELLES AIR LIBRE BRUSSEL v.z.w.
BUTV-UBCNA v.z.w.
DECIBEL 25L (Kortenberg)
STERREBEEK 2000 v.z.w.
WAKE UP KRAAINEM
WAKKER TERVUREN
ZONE-S (Steenokkerzeel)